In 1989 bestond de DDR 40 jaar. Dit werd groots gevierd in oktober van dat jaar; in Berlijn werd onder andere een grote parade gehouden. Het zou het laatste lustrum van de DDR worden. Protesten van burgers voor meer democratie en een massale uittocht van burgers maakten een einde aan het communistische regiem. Nauwelijks een jaar later sloot de DDR zich aan bij de BRD (Bondsrepubliek Duitsland).
Op 14 oktober 1988 besloot de Staatsraad tot het instellen van de "Ehrenmedaille zum 40. Jahrestag der Deutschen Demokratischen Republik". In het "Gesetzblatt der DDR" 1989/22 van 8 november 1988 werd dit besluit openbaar gemaakt.
De medaille kon worden toegekend aan burgers van de DDR uit alle klassen en lagen van de bevolking voor hun uitzonderlijke verdiensten in de ontwikkeling en algehele versterking van de DDR, en voor hun actieve deelname aan de vorming van de ontwikkelde socialistische samenleving.
De voordracht voor toekenning van de medaille geschiedde door de centrale leiding van de partij, zowel landelijk, regionaal als op districtsniveau, de maatschappelijke organisaties, ministers en leiders van andere staatsorganen. Voordrachten van de landelijke overheden en organen moesten voor 15 juni 1989 worden ingediend bij de 'Abteilung Kader' van de Ministerraad. Andere voordrachten moeten worden ingediend bij de "Räte der Bezirke" voor de genoemde datum.
De medaille zou worden toegekend door de voorzitter van de Staatsraad. De toekenning gebeurde alleen tijdens bijeenkomsten ter gelegenheid van de veertigste verjaardag van de DDR rond 7 oktober 1989.
De medaille werd op de linkerborst gedragen - bij de medaille hoorde een oorkonde.
In de "DDR Spezialkatalog Band I" van Bartel wordt een type onderscheiden van de "Ehrenmedaille zum 40. Jahrestag der Deutschen Demokratischen Republik".
papieren draagteken
Omdat de medaille aan een rechthoekig lintje is bevestigd, zijn er ook versies "geknutseld" met een vijfhoekig lintje; in NVA-dracht of het ministerie van Staatsveiligheid (rechterbaan bovenop) en in de dracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken (Volkspolizei) (de linkerbaan bovenop). Deze medailles zijn niet officieel uitgegeven; zo'n lintje werd wel gemaakt zodat de medaille gemakkelijk gecombineerd kon worden met andere medailles met een vijfhoekig lintje.
Erich Honecker droeg deze medaille tijdens zijn toespraak op 7 oktober 1989. Op deze dag vierde de DDR het 40-jarig jubileum in het "Palast der Republik" in Berlijn - terwijl 's avonds buiten demonstraties van burgers plaatsvonden die meer democratie eisten.
(Een still uit de 18-delige DVD-serie "Chronik der Wende").medaille met een NVA-lintje
Op de foto reikt de "Minister für Staatssicherheit" Erich Mielke de oorkonde uit die hoorde bij het "Ehrenmedaille zum 40. Jahrestag der Deutschen Demokratischen Republik". Dit gebeurde op 7 oktober 1989. De gelukkige was Generalmajor Heinz Engelhardt.
Frank Bartel, DDR Spezialkatalog 1949-1990 Band I, Staatliche Auszeichnungen, Berlin, 2003, p. 170.
Klaus H. Feder & Uta Feder, Auszeichnungen im Ministerium für Staatssicherheit der DDR, Rosenheim 1996, p. 15.
Gesetzblatt der Deutschen Demokratischen Republik, 8 November 1988, Teil I, nummer 22, p. 241 - 242.